03.04.2023 r. nasza szkoła włączyła się do akcji Zaświeć się na niebiesko, z okazji obchodów Światowego Dnia Świadomości Autyzmu. Celem wydarzenia jest zwiększenie świadomości i wrażliwości społecznej na temat autyzmu oraz zwrócenie uwagi na problemy, z jakimi borykają się osoby z autyzmem i ich najbliżsi. Nasi uczniowie wykazali solidarność z osobami autystycznymi dodając w tym dniu niebieski element do swojego stroju.
W Światowy Dzień Świadomości Autyzmu na lekcjach wychowawczych uczniowie klas 3b, 6c i 8a pogłębiali swoją wiedzę na ten temat. Pogadanka dotyczyła codziennego funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu i zespołu Aspergera, komunikowania się z innymi, niezwykłych zachowań, odczuwania dźwięków z otoczenia, oraz pomocy tym osobom. Uczniowie obejrzeli krótki film animowany pt. ,,Autyzm, pozwalający im lepiej zrozumieć ten temat. Następnie wzięli udział w części warsztatowej, gdzie mogli osobiście doświadczyć poprzez wyłączenie zmysłu wzroku i dotyku trudności wykonywanych zadań. Była to bardzo ciekawa i pouczająca lekcja.
W holu szkoły pojawiła się gazetka przybliżająca uczniom i rodzicom temat autyzmu.
Dwudziestego szóstego marca minęła 80. rocznica akcji pod Arsenałem, jednej z najbardziej znanych akcji dywersyjnych polskiego podziemia. Przypomina nam o niej pasjonat historii, Szymon Gumienny z klasy 8 a, w przygotowanym przez siebie materiale.
Akcja pod Arsenałem
26 marca 1943 r. doszło do jednej z najgłośniejszych akcji zbrojnych polskiego podziemia, znanej jako akcja pod Arsenałem. Grupy Szturmowe Szarych Szeregów, po wcześniejszym rozpoznaniu i rozplanowaniu działań o kryptonimie Meksyk II, uwolniły z transportu na Pawiak 21 polskich więźniów, w tym Jana Bytnara - Rudego. Była to zarazem pierwsza tak spektakularna akcja uliczna polskiego ruchu oporu.
Jan Bytnar Rudy, jeden z głównych dowódców Szarych Szeregów, został aresztowany przez Gestapo 23 marca 1943 r., po wcześniejszym zatrzymaniu przez Niemców Henryka Osowskiego Heńka. To wydarzenie stało się bezpośrednią przyczyną zaplanowania i realizacji akcji pod Arsenałem. Niemiecka rewizja w mieszkaniu Rudego mogła obciążyć wiele osób, dlatego konieczne było szybkie działanie. Jeszcze tego samego dnia Tadeusz Zawadzki Zośka otrzymał informację, że Rudy trafił do więzienia Pawiak. Opracował zatem wstępny plan ataku, Meksyk I, i zwołał grupę bojową. Akcję jednak odwołano ze względu na brak jej zatwierdzenia przez dowództwo Kedywu.
Rudy po zatrzymaniu był poddawany brutalnym przesłuchaniom, które bezpośrednio zagrażały jego życiu i stwarzały ryzyko dekonspiracji. Kolejną próbę odbicia Bytnara z transportu zaplanowano na 26 marca. W brawurowym ataku miało uczestniczyć 28 członków Grup Szturmowych Szarych Szeregów, zgrupowanych w czterech sekcjach, pod dowództwem Stanisława Broniewskiego Orszy. Plan zakładał przede wszystkim unieruchomienie ciężarówki za pomocą butelek z benzyną. Atakujących mieli ubezpieczać strzelcy uzbrojeni w karabiny stern i granaty. Miejsce akcji było nieprzypadkowe - chodziło o możliwie jak największą odległość od siedziby Gestapo.
Tym razem plan Meksyk II został zatwierdzony przez Kedyw. Po potwierdzeniu, że wśród więźniów przewożonych na przesłuchanie jest Rudy, rozpoczęła się koncentracja sił w rejonie ulic Długiej, Bielańskiej i Nalewki. Szturm nastąpił o godzinie 17:30, a cała akcja i wymiana ognia zakończyła się kwadrans później. Ostatecznie udało się oswobodzić 21 polskich więźniów, w tym Rudego. Po stronie polskiej na miejscu zginęły trzy osoby, w tym jeden z więźniów, a kolejna została zakatowana podczas śledztwa; było też trzech rannych. Bilans strat niemieckich to cztery ofiary śmiertelne i dziewięciu rannych. Cztery dni później - wskutek odniesionych ran - Rudy zmarł. W tym samym dniu zmarł Alek, przyjaciel Rudego, który w czasie odwrotu otrzymał strzał w brzuch.
Przypomnijmy, że akcja pod Arsenałem została upamiętniona przez Aleksandra Kamińskiego w książce Kamienie na szaniec, która jest jedną z lektur obowiązkowych.
Klasa 8c postanowiła spędzić przedświąteczny czas z seniorami z Dziennego Domu Pomocy w Oświęcimiu. Uczniowie brali udział w międzypokoleniowych warsztatach plastycznych, podczas których wykonali tradycyjne kartki wielkanocne oraz poznali historię tworzenia i wysyłania kartek z życzeniami. Mieli również okazję zwiedzić ośrodek i poznać specjalistów zajmujących się na co dzień seniorami. Ósmoklasiści, w kontakcie z podopiecznymi ośrodka, wykazali się dużą empatią, cierpliwością i ogromną życzliwością. Chętnie pomagali seniorom w wykonaniu zadania. Zajęcia wszystkim sprawiły dużo radości. Wspólnie picie pysznej herbatki sprzyjało rozmowom- nie tylko o świętach. To był wyjątkowo miło spędzony czas.
Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci to święto obchodzone co roku 2 kwietnia. Data ta nie została wybrana przypadkowo. Dzień ten jest jednocześnie dniem urodzin Hansa Christiana Andersena, duńskiego baśniopisarza. Na wybór patrona tego dnia miał wpływ fakt, że napisane przez niego baśnie znane są na całym świecie. Przeczytane po raz pierwszy w dzieciństwie zapadają głęboko w pamięć i zostają z nami przez całe dorosłe życie. W tym roku hasło przewodnie Międzynarodowego Dnia Książki Dziecięcej brzmiało I am a book, read me czyli Jestem książką, przeczytaj mnie, a gospodarzem święta była Grecka Sekcja IBBY. Stąd też warsztaty literacko-plastyczne, na które został zaproszona klasa 4b do Miejskiej Biblioteki Publicznej nawiązywały do kojarzącego się nam z mitologią lub sałatką grecką kraju. Mowa oczywiście o Grecji. Zajęcia rozpoczęły się od obejrzenia prezentacji o tym pięknie położonym i bogatym w starożytną architekturę państwie, jej mieszkańcach, kulturze, obyczajach, historii i tradycyjnych potrawach. Uczniowie mieli okazję zobaczyć, jak wygląda zmiana warty w Grecji. Nauczyli się również najpopularniejszego greckiego tańca - zorby. Po pląsach przyszedł czas na odpoczynek, słodką przekąskę i wykonanie papierowych wieńców laurowych. Każdy uczeń wracał z warsztatów z dumą, z tarczą i z laurem olimpijskim na czole.
W dniu 30.03.2023 r. klasa 1a brała udział w warsztatach edukacyjnych w Muzeum Zamek pt. Jajko czy Kura - historia pisanki. W trakcie zajęć uczniowie poznali historię zdobienia jaj wielkanocnych w Polsce i na świecie. Mieli też okazję zobaczyć różne techniki i wzory zdobienia pisanek na przykład jajka zdobione woskiem, wydzieranką, malowane, wykonane z bursztynu czy słynne Jajka Fabergé. Nie zapomniano też o tradycyjnych, znanych nam sposobach zdobienia, jak gotowanie ich w wywarze z cebuli, trawy czy buraka czerwonego. Podczas zajęć plastycznych uczniowie samodzielnie wykonali kolorową kurę na patyku z tekturowych talerzyków, bibuły i papieru kolorowego. Na pewno będą piękną ozdobą na zbliżające się święta wielkanocne.
Uczniowie klas ósmych odwiedzili szczególne miejsce - były niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny Auschwitz-Birkenau. Młodzież miała możliwość zapoznać się z miejscem, w którym śmierć zbierała swoje żniwo w najbardziej okrutny sposób. Podczas pobytu studyjnego ósmoklasiści zobaczyli część Auschwitz I z Bramą Arbeit macht frei, plac apelowy oraz Bloki: 5, 6, 11 i 27. Poznali zagadnienia związane z mieniem Ofiar, rejestracją i egzystencją więźniów oraz obozowego reżimu. Zwiedzili też wystawę Szoa.
W Auschwitz II-Birkenau wysłuchali prelekcji na temat założenia obozu Birkenau. Zobaczyli Rampę przy której zapoznali się z warunkami transportu i selekcji więźniów oraz Barak dziecięcy w obozie kobiecym, gdzie przybliżone zostały im warunki egzystencji i los dzieci w obozie.
Ważnym momentem była chwila refleksji i zadumy przy ruinach komory gazowej i krematoriach.
Po zwiedzaniu ogólnym uczniowie wzięli udział w warsztatach przygotowanych przez Międzynarodowe Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście na temat: Dzieci w KL Auschwitz, Historia zapisana w przedmiocie, oraz Pytania o Zagładę.
Młodzież dzielnie, z powagą i dużym zaangażowaniem uczestniczyła w tej trudnej, ale i ważnej lekcji historii.
ul. Śniadeckiego 26, 32-602 Oświęcim
tel. 33-84-22-124 fax: 338422124
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.