3 Maja – cóż to za data? Ten dzień jest wspaniałą okazją, by uzmysłowić sobie rolę i znaczenie takich słów, jak: Ojczyzna, Patriotyzm. Daje też możliwość przybliżenia kilku faktów z historii Polski, często nieznanych i nie do końca rozumianych przez dzieci.
Święto Narodowe Trzeciego Maja obchodzone jest na pamiątkę uchwalenia przez Sejm Czteroletni, nazywany także Wielkim, 3 maja 1791 r. Ustawy Rządowej Rzeczypospolitej Obojga Narodów, powszechnie znanej jako Konstytucja 3 maja. Z tej okazji delegacja z naszej szkoły udała się na miejskie obchody tego święta.
Biało-czerwony pochód przeszedł ulicami Oświęcimia. Na placu Kościuszki odbył się wiec patriotyczny z udziałem mieszkańców, delegacji władz samorządowych, szkół, placówek i instytucji miejskich.
Tuż przed pierwszym majowym weekendem na lekcjach języka polskiego i godzinach wychowawczych poruszane były tematy związane ze świętami – pierwszym, drugim i trzecim maja. W holu szkoły wystawiona została gazetka tematyczna. Przeprowadziliśmy też krótką ankietę wśród najmłodszych uczniów o pierwszym, drugim i trzecim maja.
29 kwietnia klasy trzecie wybrały się na wycieczkę do Kopalni Soli w Bochni. Atrakcji było co niemiara. Już sam zjazd windą w głąb kopalni był dla niektórych nie lada przeżyciem. Na dole czekała już na uczniów kolejka, którą przemieszczali się w podziemnych korytarzach. Podczas zwiedzania można było zdobyć dużo informacji o dawnej pracy w kopalni. Opowieści przewodnika obrazowały ciekawie prezentacje multimedialne. Niezwykle zaskoczył wszystkich wystrój podziemnej kaplicy. Kolejna część trasy odbyła się łodziami, w których dzieci jak prawdziwi górnicy podróżowali w kaskach. Na zakończenie wycieczka zeszła do sali, w której chłopcy grali w piłkę, a każdy kto miał ochotę mógł skorzystać z bufetu. Po wyjeździe na powierzchnię chętni kupowali pamiątki. Wycieczka była bardzo intensywna, nie było czasu na nudę. Wszyscy wrócili zmęczeni, ale szczęśliwi i pełni wrażeń.
Zapraszamy uczniów do wzięcia udziału w grze „Biało-czerwona historia”. Powstała ona z myślą o zbliżającym się Dniu Flagi Rzeczypospolitej Polskiej. Jest to idealna okazja, by przypomnieć sobie, jakie znaczenie mają dla nas symbole narodowe lub skąd wzięła się kolorystyka flagi. Według legendy „O Lechu, Czechu i Rusie” jest ona symbolem orła bielika na tle zachodzącego słońca. Ale czy wiemy, skąd tak naprawdę wzięła się biel i czerwień i co oznacza? Na przestrzeni lat nasze godło zmieniało swój wygląd, ale zawsze to był biały orzeł na czerwonym tle. W grze jest też mowa o ważnych dla polskiego narodu wydarzeniach historycznych, np. uchwaleniu Konstytucji 3 maja i II wojnie światowej. Te poważne tematy w prosty i atrakcyjny sposób pozwalają młodym ludziom na sprawdzenie swojej wiedzy, a starszym na przypomnieniem sobie informacji o ważnych dla nas symbolach.
Gra skierowana jest do graczy do 12 roku życia (ale wiadomo, że zagrać mogą i starsi). Nie zajmie ona nam dłużej niż 15 minut. Mobilną grę można również wykorzystać na lekcjach.
Grę opracowała biblioteka „Pod Atlantami” z Wałbrzycha.
Instrukcja, jak zagrać w grę mobilną
1. Weź smartphone i sprawdź, czy na pewno masz dostęp do internetu.
2. Zainstaluj DARMOWĄ aplikację ActionTrack – jest dostępna na Android oraz na iOS
3. Po zainstalowaniu, wejdź w ActionTrack
4. Wybierz opcję „zeskanuj kod dołączenia” i zeskanuj kod QR do gry, w którą chcesz zagrać.
5. Miłej zabawy ?
No promil no problem to znana Wam już kampania mająca na celu ograniczenie na terenie Małopolski liczby osób, które prowadzą pojazdy będąc pod wpływem alkoholu i innych środków psychoaktywnych. Ważnym aspektem jest też zmiana społecznego nastawienia wobec nietrzeźwych kierowców czyli wzmocnienie u pasażerów gotowości do powstrzymywania pijanego kierowcy.4 prace uczniów klasy 5a, 7c i 8a w formie rysunków i gier rodzinnych na ten temat zostały nagrodzone w finale wojewódzkim . przypomnijmy, że była to XIV edycja kampanii społecznej NO PROMIL – NO PROBLEM.W Kategorii plastyczna II miejsce zdobyła Oliwia Kowalczyk kl. 7c. W kategorii rodzinnej na wykonanie gry planszowej Lena Janus, Ida Borowska x kl. 5a zajęły I miejsce, a Milena Matys, Antoni Janosz również z kl. 5a zajęli II miejsce. Serdecznie im gratulujemy. Dziękujemy wszystkim za zaangażowanie w realizację kampanii No Promil No Problem na terenie szkoły i zachęcamy gorąco do dalszej współpracy w przyszłym roku szkolnym.
Pod koniec kwietnia klasa 4b wzięła udział w ciekawych warsztatach w MBP, zorganizowanych przez Oświęcimski Instytut Praw Człowieka "Kto tu nie pasuje?". Zajęcia miały na celu zapobieganie myśleniu stereotypowemu i zjawisku wykluczenia społecznego. Dzieci w grupach uczestniczyli w ciekawej grze, która wyłoniła aż dwie drużyny zwycięskie. Prowadząca warsztaty w interesujący sposób przedstawiła uczniom negatywne skutki myślenia stereotypowego i wykluczenia społecznego. Spotkanie w dużym stopniu przyczyniło się do integracji klasy i polepszenia relacji koleżeńskich.
ul. Śniadeckiego 26, 32-602 Oświęcim
tel. 33-84-22-124 fax: 338422124
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.