Projekt edukacyjny 2e
17-05-2016
Z wielkim zaangażowaniem uczniowie czytali kolejne rozdziały książki. Pojawiło się wiele emocji, pytań, wyjaśnień. Tematyka książki jest poważna.
Historia małej Asiuni, dla której wojna zaczęła się tuż po jej piątych urodzinach, gdy pewnej nocy znikła mama i cały dom. Trzeba było iść spać do cudzego domu, gdzie zamiast mamy była obca pani, obce meble i trzeba było pić mleko z cudzego kubeczka, zamiast z tego, co zawsze. Asiunia bardzo uważnie obserwuje świat i stara się jak najwięcej zrozumieć, choć przecież dla tak małej dziewczynki jest to strasznie trudne.
Jest to wzruszająca literatura faktu dla najmłodszych. Podczas spotkania z panią Joanną Papuzinską uczniowie zadawali wiele pytań dotyczących powstania książki, życia i twórczości autorki. Po spotkaniu autorskim z panią Joanną Papuzińską klasa 2e zrobiła pamiątkowe zdjęcie. Dzieci mogły skorzystać z aplikacji multimedialnej „Asiunia". Aplikacja „Asiunia" jest już dostępna na Yutube. Uczniowie mogli zakupić książki autorki oraz zdobyć jej autograf.
Uczniowie w ramach projektu edukacyjnego „Książki naszych marzeń" przygotowali prace plastyczne ilustrujące wydarzenia przedstawione w książce, pt.: „Asiunia". Poprzez tą formę sztuki wyrazili swoje emocje związane z ową książką.
Efektem projektu są prace plastyczne. W szkolnym holu została zorganizowana wystawa prac, która ma za zadanie zachęcać innych uczniów do sięgnięcia po ulubione książki.
Podpowiedź znajduje się w książce Joanny Papuzińskiej pt. „Asiunia". Tytułową bohaterką jest sama autorka, która spisuje swe wspomnienia i przedstawia wojenne zawirowania widziane oczami pięcioletniej, a później sześcioletniej dziewczynki. Po przeczytaniu książki cała klasa była poruszona. Ale piękna historia – powiedziała jedna uczennica. Ale i czasami straszna – dodała inna. A czasami śmieszna – dopowiedzieli inni uczniowie, np., gdy ciocia-Tygrys wkładała Asiuni w zabawie majtki na głowę, że niby nie wie, jaka garderoba pasuje do części ciała. Tak, w tej książce jest wszystko: i dzieciństwo z elementami radości i smutek wywołany wojennymi realiami, i tęsknota do najprostszych przedmiotów codziennego użytku, jak ciepłe ubranie na zimę, i strata – domu, mamy... Całości dopełniają wyjątkowe ilustracje Macieja Szymanowicza.
Pisarka znakomicie przekazał dzieciom prawdę o wojnie. Krótkie, proste zdania bez zbędnych ozdobników. Losy dziewczynki, która opisuje i informuje o tym, co dzieje się dokoła, bez komentarzy i tłumaczenia, dlaczego jest tak, a nie inaczej. Równocześnie od tych opowieści tchnie jakimś optymizmem, – że całe rodzeństwo po okresie rozłąki odnalazło się u babci, że jak nie było, co jeść, to znajdowali się dobrzy ludzie, którzy pomogli, że zawsze jest jakiś „pomyślunek".
I jest też czas na poważne rozmowy o grozie wojny, bo do domu wrócił tata. A gdzie jest mama? – zaraz zapytali uczniowie. I bardzo spokojnie, rzeczowo potoczyła się
rozmowa o najciemniejszej stronie wojny.
Uczniowie aktywnie uczestniczyli w konkursach i akcjach organizowanych przez szkolną bibliotekę, m.in. w „Zimowym Konkursie Recytatorskim", Ogólnopolskich Wyborach Książek, „Podaruj książkę bibliotece", Plastelinowe cudaczki", Święto Pluszowego Misia.
Podczas codziennych zajęć uczniowie czynnie brali udział w różnych formach aktywności związanych z czytelnictwem. M.in. były to:
- słuchanie, czytanie książki,,
- czytanie głośne, ciche i z podziałem na role oraz inscenizowanie treści książki,
- wyjaśnianie niezrozumiałych słów, wydarzeń w książce,
- wyszukiwanie fragmentów w lekturach,
- określanie nastroju książki,